Baltic Jazz, några timmar senare …

Festivalkansliet. Alla papper ska vara i ordning i morgon på morgonen…

Jag skrev tidigare i glada ordalag om startskottet för Baltic Jazz. Nu sitter jag kl 10 på kvällen i festivalkansliet efter att i sju timmar tillsammans med kanslichefen Emmi och musikerguiden Thomas ha printat, kopierat, sorterat, donat infomappar åt artisterna, uppdaterat kanslipärmen, gjort telefonlistor, soundchecklistor, tidtabeller etc etc etc….

I Kasnäs har Tjuvstarten snart slutat. Kvällens stjärna och festivalens konstnärliga ledare, Antti Sarpila tittade in tidigare i dag en sväng. Transportansvariga Nylle har redan sina listor halvfulla och chauffören Johan är som bäst ute på vift tillsammans med Hot Club de Baltic. Själv sitter jag nu i min ensamhet (efter att kökspersonalen gått hem) och kopierar soundchecktidtabeller åt musikerguiderna på en kopiator vars svarta bläck håller på att ta slut.

Redan nu börjar festivaltröttheten söka sig på, trots att vi inte ens riktigt börjat ännu. Men jag vet att i morgon då vi samlas till personalmöte kl 9 på morgonen och artisterna småningom ramlar in, är all trötthet som bortblåst och familjen Baltic Jazz börjar rulla på som bara den här gruppen kan…

Kanslichef Emmi Breider har fullt upp. “Är det det här folk ska få se från festivalen? En svettig kanslichef?”

2 Comments

Filed under Art & Music

2 responses to “Baltic Jazz, några timmar senare …

  1. Linda Suominen

    Lycka till med festivalen detta år! Jag hur hektiskt det var de år jag var med… men superskoj hade vi! 🙂

Leave a Reply

