Baltic Jazz 2012 i startgroparna

Arbetsbordet på Byholmen. Ska snart flyttas till festivalkanslit.

Baltic Jazz kör i gång för 25:e gången! Jag är med och ordnar festivalen för N:te gången. På Clickswitch tänker jag i den mån jag hinner uppdatera med lite stämningar, bilder och en titt bakom kulisserna på sommarens bästa jazzfestival.

Jag har under de senaste ungefär fem åren varit chef för musikerguiderna, vilket i praktiken betyder att jag och mina kolleger ser till att artisterna är på rätt plats på rätt tid, har allt de behöver och är allmänt nöjda med tillvaron. Jobbet kräver en del organisationsförmåga, lite social talang, sinne för problemlösning och ibland en hel del skinn på näsan. Uthållighet är också en dygd, eftersom vi ibland är i gång från nio på morgonen till två på natten (fast chaufförerna har det ännu värre).

Nu är kameran laddad. Jag har samlat ihop mina trupper och satt ihop pusslet med vem som ska ta hand om vilka artister – det gick ovanligt snabbt i år, jag satt bara ett par nätter och våndades med listan. Infolapparna till både artister och guider är skrivna, den sista informationen om soundchecktider och inkvartering fattas ännu. Det hoppas jag få fixat på festivalkansliet i dag. Där väntar förhoppningvis en välorganiserad Emmi med telefonlistor, artistpass, mappar, passerkort etc etc som jag ska sätta ihop till alla orkestrar tillsammans med min kollega Thomas i dag. Beroende på när allt anländer, kan det bli en lång kväll.

För publiken startar vi i dag med den traditionella Tjuvstarten i Kasnäs, där uppträder Django Reinhart-inspirerade Hot Club de Baltic, med gästartisten Antti Sarpila, som också är festivalens konstnärliga ledare. Välkomna!

Leave a comment

Filed under Art & Music

Leave a Reply

