Flykten från Spot Festival

Spot Festival 2012

Jag smet iväg från från mina kolleger på Spot-festivalen och upp på hotellrummet. Dels därför att jag inte hittade dem och dels därför att jag inte sovit på närmare 40 timmar, men främst för att mina skrangliga fötter inte klarar av mer än sju timmar av festivalstående och -gående.

Jonas har snus.

Jag har nu försökt bilda mig en lite bättre bild av festivalen: tänk er en lite mindre och mer familjär och ledig version av Flow, som dessutom är lite sämre organiserad, så kommer ni ganska nära sanningen. Jag gillar den billiga burkölen, cigarrettstånden, sittgrupperna och den avslappnade stämningen. Däremot är ett problem att konserterna ordnas i små konsertsalar istället före utescener, eftersom många inte får möjlighet att se de band som de köpt festivalbiljett för, då salarna snabbt blir fulla. Så gick det för mig då jag skulle se en big band-version av Slayer-låtar. Bilden nedan visar kön utanför salen.

Kö och trängsel

Kvällens höjdpunkt för mig var utan tvivel finlandssvenska LCMDF, som trots att de nu spelade med ny trummis, verkar bli bättre för varje konsert. En eloge också till den suberba ljudmixningen.

Emma Kemppainen i LCMDF

Ett mycket kul inslag var norska bluegrassgruppen Ila Auto, som underhöll publiken storligen med kontrabas, dobro, mandolin och tvättbräda.

Ila Auto sätter igång publiken

En annan fin upplevelse var den glada och naturliga sångerskan/gitarristen/keyboardisten Sóley som spelade en stämningsfull och varmhjärtad konsert. Det är något speciellt med den isländska rösten. Men trots jämförelserna till Björk är nog Sóley betydligt mer traditionell i sitt uttryck.

Soley

Så. Nu ska vi se om jag orkar ta mig ut på en öl ännu senare i natt eller om jag däckar i säng. I morgon ska vi på “brunch” (så fan heller, frukost är det) och träffa finländska dignitärer i Danmark.

Leave a comment

Filed under Art & Music, Photos, Travel

Leave a Reply

