Mina favoritbloggar

Jag är egentligen en ganska urusel bloggläsare, jag läser blogginlägg nästan bara då nån postar dem på facebook eller twitter. Men det finns några jag försöker följa med aktivt. Här är topp 7-lista på mina favoriter (inte i någon rangordning).

1. Approximation
Svensk bloggare som skriver insatt om samhälle och politik ur ett rödgrönt och lite svenskt perspektiv. Ibland blir det lite onödigt långt och högtflygande, men killen har mycket sakkunskap och en klar analytisk hjärna.

2. Jukka Relander
Journalisten och skribenten Jukka Relanders blogg på Uusi Suomi är kanske Finlands bästa politiska blogg. Klartänkt, tydligt, insiktsfullt och ibland ganska roligt.

3. Kapten Shrimpi
Den här uppdateras alldeles för sällan, men det är troligtvis den roligaste bloggen jag vet. Karln är galen. Och ironisk.

4. The Bloggess
Egentligen en ganska meningslös blogg, men den här kvinnan (professionell bloggare) har ett fantastiskt sinne för svart humor och sarkasm och en fantasi som inte tycks ha några gränser. Allt är inte guld, men då och då vrider jag mig dubbel av skratt.

5. Valfeber
Toffe Gröhn skriver som en av få finlandssvenska journalister en regelbunden politisk blogg. Ibland korta infoflashs, ibland mer analytiskt. Ursprungligen en valblogg, men jag hoppas att han fortsätter kommentera den finländska politiken också efter att vi fått en regering.

6. Jens Finnäs
Jens är frilansjournalist och egentligen är det här en samling av hans publicerade texter, men hans kolumner och artiklar är för det mesta så bra att de lönar sig att läsa i bloggform om man inte kommer över tidningarna.

7. ZXC Music
Så måste jag ju ännu göra reklam för min musikblogg som följer med finlandssvenska artister, med tyngdpunkt på skräpig rock och metal.

Bubbling under:

Några andra bloggar jag gillar; Poppe – finlandssvensk, kort & koncist om media, politik och annat, On a ramble – Sara ute i världen; sol, dykning, ditt och datt och alldeles härliga bilder, Li Andersson – Vänsterungas klipska ordförande, Helen Korpak – fina bilder in a hipster kind of way, Basses bästa – Basse Nybergs serier.

Leave a comment

Filed under Art & Music, In the News

Leave a Reply

