Språkbråk

Jag återvänder till ett av mina favoritämnen: språkbråk. Ja, jag är en språkpolis och jag skäms inte för det. Felstavningar, prepositionsmissar, sär skrivningar och fel använda ord hoppar mig i ögonen.

Missförstå mig rätt: Alla är vi inte begåvade med ett starkt sinne för språk och liksom med alla andra gåvor i livet har också denna fördelats ojämnt. Om man som privatperson har svårt att stava rätt, tar jag det inte som en personlig förolämpning. Dyslektiker har kämpat mer än någon annan med att lära sig skriva korrekt och deras insatser värda att högaktas trots att det ibland ramlar med felaktigheter. Alla gör vi dessutom misstag, antingen på grund av okunskap eller slarv, inte minst jag själv, som fick med två grova slarvfel i förra numret av Ny Tid.

Nej, det som stör mig är framför allt då representanter för officiella instanser, som stat, kommun, institutioner, muséer, teatrar, medier, etc slarvar med språket. Och det här är något som blivit allt vanligare sedan dessa instanser gått ut i sociala media. Speciellt har jag retat upp mig på Radio X3M:s bulletiner på Facebook. Hur det är möjligt för en journalist att i en enda mening göra fyra olika språkfel går över mitt förstånd. Okej, säger nån, men det är ju bara Facebook. Struntprat. ”Bara Facebook” är det om man skriver i eget namn och då får man göra precis hur många språkfel man vill. Skriver man som företrädare för till exempel en radiokanal eller en teater, är det fråga om ett officiellt meddelande som representerar den instans man arbetar för, och då ska man hålla sig med ett språk som representerar arbetsgivaren.

För det första är det att nedvärdera sina kunder, klienter eller invånare att slarva med språket. För det andra ger man en dålig bild av sin uppdragsgivare och för det tredje statuerar man dåligt exempel. Vet man att man har ett dåligt språk, kan man språkkolla med nån som har ett bra språk. Och speciellt som journalist då man har språket som det viktigaste arbetsredskapet, gör man helt enkelt ett dåligt jobb. Är man journalist och har ett dåligt språk är man antingen i fel bransch eller så behöver man mer övning och läsning.

Nu senast var det ett enkelt och vanligt språkfel som jag snubblade över i ett meddelande från Svenska Teatern. Jag minns knappt vad meddelandet handlade om, jag bara minns att avsändaren skrivit ”alla STUDERANDEN” med versaler. Jag vet inte hur många gånger jag påpekat att pluralformen av studerande är ”studerande”. En studerande, flera studerande. Åtminstone i mitt fall gjorde det här meddelandet mig bara sur och jag struntar i vad det handlade om.

Orsaken till att det inte böjs ”studeranden” i plural är ju så enkel att studerande är ett en-ord, vilket betyder att det i singularis bestämd form får ändelsen -n, liksom alla en-ord, ”den kaktuseN, den korveN”. Därför kan inte en-ord böjas med -n på slutet i pluralis. Det samma gäller ord som teve, radio och video. Dessa kan man visserligen böja som tevear, radior eller videor, men eftersom det låter idiotiskt, rekommenderas teveapparater eller videofilmer.

 

2 Comments

Filed under In the News, Ponderings

2 responses to “Språkbråk

  1. Men ibland kan man också anklaga oskyldigt folk för felskrivningar. Svenska Talande Klubben är ett exempel på ett väldigt genomtänkt namn som alla missförstått eftersom det är för intelligent långsökt. Men det är ju också ett misslyckande.

    • Nå den där typen av logotyper och namn på tillställningar och olika former av egennamn är nu en sak för sig, som jag inte tycker att man ska behöva hetsa upp sig så mycket för. Den typen av ordlekar är bara välkomna. Jag talar nu om lite seriösare texter, brödtexter så att säga.

Leave a Reply

