Om bloggande

Eftersom jag har tänkt börja blogga lite mer regelbundet, har jag tagit en stund och bloggsurfat en aning längs med länkar på mina vänners bloggar. I min skalle uppstod några tankar.

1. Har det att göra med att jag surfat mest helsingforsares bloggar kanske, men varför måste man kalla sig Pluttet, Pinglan, Fluffet, Knottran, Blubbet, Fjållet, Plöppret, Kuttran, Jordgubben eller Våfflan då man bloggar?

2. Varför bloggar man saker som “Nu har jag druckit kaffe och är glad”? Det finns ju Facebook och Twitter för sånt.

3. Bloggpriset. Det har helt gått mig förbi, men det verkar vara nån typ av rabalder på gång angående nomineringarna till bloggpriset. Vad jag kan förstå är problemet tydligen att det i juryn finns folk som på nåt sätt har nominerat sina vänner och arbetskamrater eller nåt sånt och nu är andra väldigt upprörda (utom de bloggare som fiffigt nog nominerat sig själva). Här skulle jag vilja citera den eminenta Mikael Jungner: “So fucking what?!” Är det faktiskt så att man sitter och bloggar om sina kaffekoppar och om hur mycket man hatar måndagar och se är fruktansvärt upprörd över att nån annan har blivit nominerad och inte man själv? Eller vad är liksom juttun? Det är ju inte som om vinnaren av bloggpriset precis får helt helvetes mycket massii och ära och berömmelse. Om man gillar att blogga och skriver en bra blogg som folk läser, så ska det väl inte ha nån jävla betydelse om man blir nominerad till ett pris eller inte. Eller?

11 Comments

Filed under In the News, Ponderings

11 responses to “Om bloggande

  1. Ang punkt 1) — Humppe?

    Har inte alla finlandssvenskar söta smeknamn (läs veckoslutets dödsannonser där gamla gubbar just heter “XX “Humppe” XXsson.”

    • Njo, det är visserligen sant, men en hel del av de här Pluttren och Plåstren som jag nämnde kallas nog aldrig för sina bloggnamn i verkligheten. Mitt “Humppe” t.ex. härrör sig till att det fanns en tid då jag verkligen kallades för Humppe.

  2. Knottran och Plöppret. Haha!

  3. Enligt mig ligger problemet i för lite information och kommunikation och odefinierade regler om publikens/juryns röstning och tillvägagångssätt. Själva organiserandet, inte personer.

    Det är vad de flesta tycks reagerat på – i olika form, på olika sätt. I tävlingar/ regeringar/ domstolar brukar finnas vissa regler, som framförs klart för att undvika liknande. 🙂

  4. Sus

    Hela svenskfinland är ju en enda stor ankdamm så det är väl omöjligt att de i juryn inte känner de som bloggar!

  5. Tack för det bästa inlägget på länge.. Håller med på alla tre punkterna, sällan sånt händer med NÅGON..!

  6. Jordgubben här! Jag tycker det är lite tråkigt att du gör dig lustig över mitt bloggnamn. Mind your own business liksom. Nu ska jag gå och dricka en underbar kopp kaffe.

  7. 1. Haha, det är väl den där gamla community-andan som hänger kvar, då när man alltid skulle hitta på ett nickname för att kunna registrera sig. Då när jag börja för tre år sedan fick det bli ‘skinka’ ett gammalt smeknamn, som idag känns oerhört pinsamt men ändå något jag vant mig vid, och så ger det hoppeligen bilden av att jag inte är så värst seriös, vilket jag inte är.

    2. Om man kan skriva det på facebook och twitter så kan man ju göra det på bloggen med, det spelar väl inte så stor roll vilket medium man använder 🙂 dessutom twittrar jag inte, så jag varvar mina längre inlägg sedan med några korta och fyndiga.

    Om 3:an säger jag bara att det är sjukt kul att man ordnar det och jag ser framemot galan. Jag hoppas vi alla ses där!

    blogs and kisses

Leave a Reply

