Bra teater

Såg häromdagen Teater 90 graders pjäs Aniara och funderade att gruppen verkligen är en gåva till den finlandssvenska teatern. Har nu sett två av teaterns pjäser, den förra var den omtalade Godhet är – hyvä on som spelades i Helsingfors botaniska trädgård. Ingen av gångerna har jag varit förbehållningslöst positiv, men båda gångerna har jag lämnat teatern med en känsla av att jag sett fräsch, nyskapande teater.

Science Fiction är inte precis en stapelvara på teater, och Harry Martinsons filosofiska sci-fi-vers är inte lätt att göra rättvisa på scen. Det är alltså inte fråga om nån dubiös Star Trek-jargong, utan det rör sig på samma nivå som att göra Shakespeare på originalvers, kom ihåg att Martinson fått Nobels litteraturpris. Hos vissa av skådespelarna sitter versen precis där den ska, medan andra får kämpa lite. Det är inte utan att man känner med ungerska Ágnes Kaszás. Hon måtte ha kämpat med det svenska uttalet, men då man redan har svårt att hänga med i vad de svenskspråkiga skådespelarna säger då de kommer upp i varv, är det hart när omöjligt att förstå ett ord av Kaszás repliker då hon talar svenska. Detta kompenserar hon dock med en fullkomligt bedårande utstrålning och obetalbar mimik, bland annat som den lustfyllda Daisy Doody.

Teater 90 grader har lyckats omvandla Kabelfabrikens pannhall ömsom till kabinen i ett rymdskepp, ömsom till den yttre rymdens mörka tomhet. Ljusplaneringen är genialisk och skapar precis den rätta känsla man känner igen från stämningsfyllda sci-fi-filmer som 2001: A Space Odyssey, Alien eller Blade Runner. Den centrala upplevelsedatorn Miman blinkar i slutet på en lång gång med sitt lockande laserljus, tills också den slocknar. Aniara behandlar besättningen och passagerarna på rymdfarkosten Aniara, på väg med 8000 emigranter från ett kärnvapenförstört Jorden till Mars. Allt går dock åt pipan då farkosten stöter på en asteroid och slungas ut i en planlös resa i rymden. Passagerarna finner råd, tröst och verklighetsflykt i allt från sex till religion, från dans till meditation, allt för att slippa tänka på det oundvikliga slutet då resurserna tar slut och den sista lyktan slocknar. Alla dessa olika sinnesstämningar och skeden porträtteras med vita strålkastare, discoljus, små lampor som fungerar som ljuspunkter i den ofantliga mörka rymden. Också skådespelarna får agera ljustekniker med ficklampor och stearinljus.

Om ljuset är imponernade, är också ljudet det. Det hade varit lockande att fylla pjäsen med tekniska elektroniska ljud, men ljudmagikern Kristian Ekholm har tillsammans med regissören Aleksis Meaney valt att gå andra vägen och använda skådespelarnas röster och analoga instrument (med undantag för en synth) för att skapa rymdens ljud och ljuder gör det hela tiden, inte minst de verser som Markus Fagerudd tonsatt. Alla skådespelare får också agera musiker, med bland annat kontrabas, gitarr, trummor, munharmonika, synth och övriga instrument och element.

I Robert Kock och Edith Holmström har teatern redan två av Svenskfinlands mest mångsidiga skådespelare och man kan inte annat än häpna inför Holmströms förvandlingar under pjäsens gång. Maria Ahlroth har en fantasisk energi och närvaro och en så genomträngande blick att det kryper i skinnet på en då hon sätter den sidan till. Det gör hennes förvandling till stendum disco-idiot desto mer festlig. Maria Udd fungerar utmärkt både i komiska och hysteriska partier och Peter Kanerva hämtar ett välbehövligt lugn till ensemblen.

Trots att man missar en hel del av versen och det ibland är svårt att skapa sig en helhetsuppfattning av skeendena, är Aniara en stark upplevelse och framför allt en medryckande resa, kanske ut i yttre rymden, kanske någonstans djupt in i sig själv. Teater 90 grader fortsätter att imponera, inte med felfria och säkra föreställningar, utan med teater som känns ny och annorlunda, och med ett imponerande högklassigt teaterhantverk på alla fronter.

Advertisements

Leave a comment

Filed under Art & Music, Non-military service

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s